Din tryghed til fjernvarmen når frem
Er jeg omfattet af tryghedsordningen?
• Din ejendom skal være omfattet af et igangværende fjernvarmeudbygningsområde i Køge og gælder for alle enfamiliehuse på max. 300 m2, og du skal være tilmeldt fjernvarme ved at have skrevet under på en tilslutningserklæring. Herefter er du omfattet af Køge Fjernvarmes tryghedsordning.
• Din nuværende varmekildes reparationsudgifter skal være over dkr. 8.000,00 inkl. moms, før vi kan hjælpe dig. De dkr. 8.000,00 inkl. moms inkluderer udgifter til reservedele og arbejdsløn.
• Du skal have overholdt service og vedligehold på din nuværende varmekilde i henhold til fabrikantens anvisninger og eventuelt lovpligtigt eftersyn.
• Du skal underskrive en tryghedsaftale, hvis vi skal udskifte eller reparere varmekilden hos dig, indtil du har mulighed for at aftage fjernvarme.
For at kunne benytte tryghedsordningen er det selvfølgelig en betingelse, at du fortsat overholder service og vedligehold for egen regning på den installerede varmekilde hos dig i henhold til fabrikantens anvisninger og eventuelt lovpligtigt eftersyn, og tilmed har dokumentation herfor.
(jf. Bekendtgørelse om sikkerhed for gasinstallationer § 142-148).
Omfattet af Tryghedsordningen
• Udskiftning eller reparation af selve fyringsenheden, dvs. gasfyr, oliefyr, træpillefyr og elektrisk varmepumpe. Afhængigt af hvilken varmekilde du har i øjeblikket, er der mulighed for, at Køge Fjernvarme finder det hensigtsmæssigt at installere en anden type varmekilde som midlertidig opvarmning, indtil du har mulighed for at aftage fjernvarme. Udgiften til varmekildens forbrug som elektricitet mm. afholdes af kunden.
• Ved udskiftning af selve varmekilden/fyringsenheden er den ny opsatte opvarmningskilde Køge Fjernvarmes ejendom og vil blive afhentet i forbindelse med fjernvarmeinstallation, eller når du som kunde kan aftage fjernvarme. Hvis du opsiger din aftale om tilslutning til fjernvarme inden det er muligt at aftage fjernvarme, vil du blive opkrævet de omkostninger Køge Fjernvarme har haft i forbindelse med din brug af Tryghedsaftalen.
Ikke omfattet af Tryghedsordningen
• Reparation af det vandbårne varmeanlæg, fx lækage på rør
• Reparation af radiatorer og termostater
• Reparation af varmestyringssystemer
• Reparation af gulvvarmestyring
• Reparation af cirkulationspumpe til varmt vand
• Reparation af brændselsindfødning (træpillefyr)
• Reparation af solvarmeanlæg
• Forebyggende vedligeholdelse, herunder rensning af fyr
• Lovpligtig service
• Reparationer, som kan dækkes af husforsikringen.
Listen er ikke udtømmende.
For igangsættelse af en Tryghedssag:
• Hvis kriterierne for at gøre brug af Tryghedsordning er overholdt, skal du udfylde formularen på denne hjemmeside.
• Du skal udfylde og indsende din ansøgning, hvor vi vil gennemgå, om du er omfattet af et igangværende fjernvarmeudbygningsområde i Køge og har et enfamiliehus på max. 300 m2.
• Hvis disse kriterier er overholdt, vil du modtage en mail, indeholdende en aftale til underskrift.
• Når vi har modtaget den underskrevne aftale retur, vil vores samarbejdende VVS-installatør ringe dig op på oplyste mobilnummer og aftale tid.
• Vores samarbejdende VVS-installatør vil komme ud og reparere eller udskifte dit anlæg, hvis det vurderes at reparationen overstiger dkr. 8.000,00 inkl. moms og du overholder kriterierne for at gøre brug af Tryghedsordningen.
• Hvis vores samarbejdende VVS-installatør er uenig i omfanget af de nødvendige reparationer, og beløbet dermed ikke overstiger dkr. 8.000 inkl. moms afholder du selv udgifterne til reparationen.
• Er blanketten udfyldt og indsendt efter kl. 14.00 vil installatøren først ringe op den efterfølgende hverdag i tidsrummet 09.00-14.00. Fredag i tidsrummet 09.00-12.00.
• Vi kan ikke garantere, at reparationen foretages med det samme, men vi bestræber os på at hjælpe dig hurtigst muligt. Dette afhænger bl.a. af reparationens omfang, samt hvilken varmekilde du har.
Kontakt
I dagtimerne kan man kontakte Køge Fjernvarme på 43 64 44 00
Telefonerne er åbne:
• Mandag til torsdag fra kl. 9:00 - 15:00
• Fredag fra kl. 9:00 - 13.00
Akut behov
Vurderes det, at der er akut brug for hjælp, dvs. at du står uden varme, og at hjælpen ikke kan vente til efterfølgende hverdag, skal man kontakte vores driftsafdeling på 43 64 44 00.
Herefter vil vi kontakte dig med henblik på midlertidig varmeforsyning i form af elektriske varmeblæsere. Elforbruget til dette afholdes af kunden.